حجاب زن مسلمان

 

حجاب زن مسلمان

نویسنده:  مفسر قرآن مولانا مفتی عبدالصمد غیاثی

 مقدمه شیخ الحدیث استاد سید محمد یوسف حسین پور

مدیر  حوزه علمیه عین العلوم گشت سراوان

بسمه سبحانه وتعالی

   نحمده و نصلی علی رسوله الکریم

           از آن جایی که جامعه بشریت جهت عمران وآبادی جهان آفریده شده است و وظیفه خلافت فی الارض به دوش او  گذاشته  تا عدالت اجتماعی در روی زمین پیاده گردد وبرقراری وابسته به اجتماع است که زن ومرد با هم در رشد اجتماع نقش به سزایی دارند اما اختلاط وبی بند وباری آن ها به جای این که عدالت و مساوات را برقرار نماید منجر به فتنه وفساد می شود در قرون متمادی قبل از اسلام وبعد از آن در ملل غیر مسلمان نسبت به زن به صورت افراط و تفریط ظلم وتعدی به کار رفت و تنها دین مبین اسلام آن آیین آسمانی است که هر یکی از مرد و زن را به مقام ویژه خود نشاند و امور مختص به هر یکی  را  به خود او واگذار نمود و در عصر حاضر که دم از حقوق بشر زده می شود و به بهانه اینکه زن در گذشته از حقوقش محروم

مانده یک رویه بی بند وباری به نام آزادی در جهان حکم فرماست که زن را از مقام والای عفت و پاکدامنی به بازار بی عفتی کشانده است واز عزت و شرافت ستر و حجاب او را لخت وعریان عرضه جوانان ناباب در آورده است نیاز داشت که مقام والایش به او نشان داده شود وشرط ستر وحجاب به او معرفی شود تا که او شخصیت خویش را بشناسد و متوجه باشد که شکارچیان بی عفت به بهانه دوستی روش دشمنی با او به کار نبرند.

              برادر برومند وعزیزم جناب مولانا عبدالصمد غیاثی آستین جد وکوشش را بالا زده وارد میدان شده مسئله پرده و حجاب اسلامی  را از روی تعالیم عالیه قرآن وسنت مورد بحث وبررسی قرار داده خواهران عزیز را به مقام والایشان راهنمایی فرموده است . بنده مواردی چند از رسالله فوق را مطالعه نمودم که به طور مشت نمونه خروار می توان گفت کتاب بسیار مفیدی است  که هر مرد وزن با مطالعه آ ن می تواند از این حکم شرعی اطلاع یافته بر آن عامل قرار گیرد خداوند متعال به فضل وکرم خویش به برادر موصوف در قبال زحمات گرانمایه اش پاداش خیر عنایت فرموده خوانندگان و مستفیدین از این رساله را فرصت و توفیق حداکثر  استفاده را بدهد و به برادر  محترم جهت اقدام چنین کارهای مفید اجتماعی موفقیت بیشتر عنایت بفرماید. و ما ذلک علی الله بعزیز.

محمد یوسف حسین پور

مدرسه عین العلوم گشت 18 صفر المظفر 1420 هــ

مقدمه استاد بزرگوار مفتی محمد قاسم قاسمی

الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی رسوله محمد وعلی اله واصحابه اجمعین

              اسلام بهترین آئین زندگی و تضمین کننده ی سعادت دنیا وآخرت است ، تعالیم اسلام تنها به مراسم منحصر نیست بلکه تمام شئون فردی و اجتماعی بشر را در بر می گیرد ، حقوق و وظائف هر فرد و هر قشر در آئین اسلام به تفضیل بیان شده است.

             زنان در هر جامعه بیش از نیمی از جمعیت آن جامعه را تشکیل می دهند در طول تاریخ جوامع بشری نسبت به نقس زن وظائف و حقوق او دیدگاههایی متفاوتی داشته اند.

            قبل از اسلام تمدن های شرقی زنان را لکه ی ننگی بر دامن بشریت می پنداشتند ،  رومی ها معتقد بودند که زنان ارزشی بالاتر از کالای خانه ندارند ، یونانی ها زنان را حزب شیطان قلمداد می کردند ، در تورات محرف زن موجودی است مقرون به لعنت ، در تعالیم کلیسا زنان همچون خس وخاشاک یا علف های هرزه در باغ بشریت محسوب می شوند ، بر عکس این همه ، از دیدگاههای اروپائیان زن همچون خدا قابل پرستش بود.

در جوامع عربی زن از بدو تولد محکوم به قتل  واعدام بود، دختران از حق حیات محروم بودند ، و در صورت زندگی از میراث پدر وشوهر بهره ای نداشتند ، بعد ازدر گذشت شوهر ، زن به مانند بقیه اموال شوهر  به عنوان ارث به یکی از فامیل های شوهر متعلق می شد. با زنان هنگام عادت ماهیانه شان همچون موجودی س تا پا نجس بر خورد می شد.

       متاسفانه در جوامع هندی هنوز رسم دختر کشی و رسم «ستی»( سوزاندن زن هنگام وفت شوهر) ادامه دارد ، ودر میان بعضی ازر گرو ها جزء افتخارات بشمار می رود .

         به طور مسلم جهان بینی اسلامی هیچ کدام ار این دیدگاههای جاهلی  وافراطی را مورد تائید قرا ر نمی دهد ، اساس تعالیم اسلامی ب عدل واعتدال استوار است.

          اروپایی ها نوین با سه شعار افراطی : مساوات زن ومرد 2- آزادی مطلق زنان 3- اختلاط بی قید وشرط مردان وزنان ، جهان را به منجلاب فشاد وتباهی کشانده است.

از آن جایی که تعالیم اسلام زائیده تفکر بشر نیست رواز منبع وحی سرچشمه می گیرد ، لذا در همه ابعاد عدل واعتدال را در نظر گرفته است و برای هر یک از قشر زن ومرد ضمن مساوات در حقوق ، وظائف خاصی مناسب حال شان بیان نموده است.

         یکی از وظائف مهم زن حفظ حجاب و ستر می باشد.

          فلسفه حکم حجاب وفائده بزرگ آن ، همانا حفظ گوهر عفت وپاکدامنی وارزش دادن به شخصیت زن  است.

          آری حجاب هرگز اسارت نیست بلکه شرافت است حجاب و ستر یکی از ارمغان های ارزنده اسلام برای قشر زنان است .

خداوند مهربان با بعثت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم نعمت های بی شماری بر زنان ارزانی داشته فرمود ، حقوق آن ها را مشخص کرد ، آن ها را از طلم وستم جاهلیت نجات داد .و به منظور اینکه عفت شان مصون بماند حجاب را برای آنان فرض قرار داد.

          خداوند خالق زن ومرد است او بهتر می داند که در هر یک از آن ها چه غرایزی به ودیعت نهاده است چه عاملی باعث تحریک غرایزشان می گردد و وروابط مردان وزنان چگونه باید باشد.

         سعادت مردان وزنان مسلما در اطاعت از دستور های پروردگار مهربان شان است ، پروردگاری که هرگز سختی ومشکل را برای بندگانش نمی پسندد بلکه برای آن ها در تمام احکام آسانی وسهولت را در نظر گرفته است : « یرید الله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر» همانا حکم حجاب و ستر یک تکلیف برای زنان مسلملن است ، که البته ممکن است در بعضی شرایط از انجام تکلیف احساس زحمت نماید

نه به این خاطر که خود تکلیف موجب زحمت است بلکه گاهی هموار نبودن جو  و محیط باعث زحمت می  گردد اما یک زن مسلمان نباید تحت تاثیر شرایط جو و محیط واقع شود ، و به خاطر این وآن پروردگارش را ناراضی کند.

              با توجه به فتنه های گوناگون وبی بند وباری های موجود در جامعه  و وجود عواملی که موجب تحریک غرائز می شوند ، آگاه بودن به مسائل حجاب و عمل بر آن بیش از هر زمان فرض ولازم است بر اولیاء خانواده ها لازم است بیش از پیش بر اجرای احکام و دستور های و توصیه های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم درباره ستر وحجاب تاکید ونظارت دائم داشته باشند و در این خصوص هر گونه سهل انگاری و بی تفاوتی را مهلک و خطرناک بدانند البته جانب حکمت ، نصیحت  و تفهیم را نباید نادیده گرفت .

              از دیر باز احساس نیاز می شد که کتابی مختصر وجامع که در پرتو آیات قرآن مجید و احادیث نبوی و اقوال فقهاء و بزرگان درباره حجاب بحث نماید و به رشته تحریر در آید و به خواهران مسلمان تقدیم شود ، تا اینکه برادر فاضل وبرومند مولوی عبدالصمد غیاثی آستیت  همت بالا زد وبعد از تلاش و مطالعات زیاد کتاب حاضر را به رشته تحریر در آورد .

            بنده این کتاب را از اول تا آخر مطالعه واز آن استفاده نمودم امیدوارم تمام خانواده های مسلمان از این کتاب استقبال نموده و از مطالب و محتوای آن مستفید گردند.

          از صمیم قلب دعا می کنم الله تعالی این اثر مفید  را قبول فرموده و به توفیقات نویسنده عزیز بیفزاید. وهو المستعان وعلیه التکلان

محمد قاسم قاسمی

دار العلوم زاهدان 1 – صفر1420 هـ

پیشگفتار نویسنده

بسم الله الرحمن الرحیم

              الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله والصلوه والسلام علی رسوله محمد و علی اله واصحابه اجمعین اما بعد:

              کتاب که در دست دارید در مورد حجاب که یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی می باشد نگاشته شده است . حجاب برای زن همچون حصاری است دور بوستان که در حفاظت و نگهداری آن نقش موثری دارد حجاب نیز به ارزش و مقام زن می افزاید و مرتبه ی او را بلند می کند.

              در این رساله این سوء تفاهم که برخی دو مساله سترعورت وحجاب را یکی پنداشته و نسبت به فهم حجاب دچار اشتباه شده اند برطرف نموده و آیاتی که مربوط به هریک از این مساله هستند از کتب تفاسیر توضیحاتی داده شده است . در پایان از خداوند می خواهم که آن را نافع بگرداند.

 

عبدالصمد غیاثی

مدرس حوزه علمیه دار القرآن سراوان

 

فلسفه پیدایش زن

امروزه بر اثر تهاجم افکار غربی این سر وصدا که اسلام زن را در نقاب یا پرده کرده و او را به این صورت خفه نموده ودر  چهار دیواری زندانی نموده است هر کجا به گوش می رسد اما در حقیقت ، این تبلیغات نتیجه این است که اینگونه افراد از هدف و مقصد پیدایش زن آگاهی ندارند ودنیا را مدّنظر قرار داده اند. اگر ایمان دارند که خالق  تمام کائنات وانسان ونیز خالق مرد وزن  خداوند  است ، باید این را از خدا بپرسید که مرد به چه هدف و مقصدی آفریده شده است و زن برای چه خلق شده است ؟ یا به عبارتی دیگر هدف اصلی از پیدایش مرد وزن چیست؟

             اگر خدا نخواسته به این ایمان ندارند . بحث و گفتگو با  ایشان عبث وبیهوده است. مهم تر آن است که در فکر اصلاح ایمان واعتقاد خویش باشند لیکن اینگونه افراد از این نکته غافلند که اگر مرد وزن به یک هدف و غرض آفریده می شد ند؟ دیگرنیازی نبود که از نظر جسمانی با هم متفاوت با هم متفاوت باشند ، نظام جسمانی مرد با نظام جسمانی زن متفاوت است ، مزاج مرد با مزاج زن فرق دارد، صلاحیت مرد با صلاحیت زن یکی نیست ، خداوند هر دو صنف را طوری  آفریده که در خلقت و نظام آن فرق اساسی نهاده است. لذا این گفته که میان مرد وزن فرقی وجود ندارد خلاف قانون فطرت است ، تمدن جدید این فرق اساسی وفطری را نادیده گرفته گرفته ودر نابود ساختن آن نهایت تلاش را نموده است تا جائیکه مرد وزن در گذاشتن و کوتاه نمودن موی سر وپوشیدن لباس و ... از یکدیگر تقلید می نمایند.1

           در قرآن مجید در مورد فلسفه پیدایش زن ومرد به دو مطلب اشاره شده که ما به صورت اختصار هر یک را مورد بررسی قرار  می دهیم.

فلسفه  اول سکون وآرامش مرد

خداوند یکی از فلسفه های پیدایش زن را چنین بیان می فرماید : وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»  از نشانه های قدرت خداوند آن است که از خودتان برایتان جفت هایی قرار داد تا بدان آرامش یابید و میان شما مودّت و رحمت قرار داد ، همانا در این پیدایش نشانه ها است برای قومی که فکر کنند.

1- اصلاحی خطبات ، مولانا محمد تقی عثمانی   2- سوره روم ، آیه 21

      باید دانست که زن برای مرد ومرد برای زن منشا آرامش است ، زیرا آرامش دل بواسطه ی همسر است ، دل مرد زمانی آرام می گیرد زنی عفیف وپاکدامن داشته باشد ودل زن زمانی سکون و اطمینان پیدا می کند که مردی نیک وصالح برایش میسر گردد .اگر زن ، زن باشد ومرد ، مرد باشد اضطراب خاطر بوجود نمی آید.

            قرآن کریم با توجه به نیاز های بشر به وجود همسر ، آن را در یک جمله خلاصه نموده فرمود : لتسکنوا الیها» تا اطمینان بیابید به سوی آن. از این آیه مفهوم می گردد که فلسفه پیدایش زن سکون و راحت قلب است ، در خانه ای که این نعمت بزرگ الهی وجود داشته باشد از نظر زندگی زناشویی کامیاب است و خانه ای که از این نعمت عظمی محروم باشد اگر تمام روی زمین در  اختیار وی باشد باز هم ناکام ونامراد است.

             از ابی نجیح رضی الله عنه روایت است که پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم فرمودند : « مسکین مسکین ، مسکین رجل لیست له امرأة . قیل یا رسول الله ، وإن کان غنیاً ذا مال؟ قال : وإن کان غنیاً من المال ».1

1- مجمع الزوائد ج4 ص 521

مسکین است ، مسکین است ، مسکین است ، مردی که همسری ندارد گر چه دارای ثروت زیادی باشد ، مسکین است ، مسکین است ، مسکین است ، زنی که شوهر نداشته باشد گر چه دارای مال فراوان باشد .

           نیز فرمودند :« الدُّنْیَا مَتَاع، وخَیْرُ مَتَاعِهَا المرْأةُ الصَّالحةُ»1 .دنیا کالائیست وبهترین کالای آن زن نیکوست .

فلسفه دوم ابقاء نسل

خداوند  ، یکی  دیگر از انعامات خویش و هدف از خلقت زن را چنین بیان می فرماید: « وَاَللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ یُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَةِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ » .2

               و خداوند از نفسهایتان برایتان جفت هایی قرار داد و از آن جفت ها برایتان اولاد ونبیره قرار داد و شما را از پاکیزگی ها رزق داد آیا کفار به باطل ایمان می آورند و به نعمت های خداوند کفر می ورزند؟

1-رواه مسلم ، ریاض الصالحین باب الوصیة بالنساء 2- سوره نحل آیه72

       از حضرت انس رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم به همسر داری وتشکیل خانواده دستور می داد واز ازدواج نکردن شدیدا نهی نموده می فرمود : « تَزَوَّجُوا الْوَلُودَ الوَدُودَ؛ فَإنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الأمَمَ یَوْمَ الْقِیَامةِ ».1 با زنان بسیار بچه دار شوندهوبسیار دودستدار و محبوب ازدواج نمائید زیرا من د فزونی عدد به شما بر انبیاء در روز قیامت افتحار می نمایم.

1-                      مجمع الزوائد ج4 ص 258

              پس هدف اصلی از پیدایش زن دو چیز است 1- مرد بدان آرامش خاطر یابد ، 2- نسل انسان باقی بماند ، گویا زن کارخانه ی بزرگ انسان سازی است ، کارخانه هر اندازه برنامه ی کاری اش مرتب تر باشد به همان اندازه کالاهای مرغوب تری به جهان عرضه می کند ، زن نیز هر چند پاکدامن تر باشد و به وظایفش بهتر عمل نماید انسان های پاک تر وبر جسته تری به جامعه تحویل می دهد .

فلسفه ازدواج

           دانستیم که وجود زن جهت آسایش و آرامش مرد ، و همچنین برای بقاء نسل بشر امریست لازم ، البته از این نکته نباید غافل باشیم که این اطمینان و توالد و تناسل در صورتی میسر است که ، تعلق و

رابطه ی مرد و زن با نکاح شرعی و و ازدواج دائم باشد و حجاب شرعی در محیط خانواده حاکم باشد ،  در ممالکی که انسان ها بر خلاف قوانین اسلامی روش های حرام وناجایز را ترویج داده اند اگر کاملا بررسی کنیم می بینیم که در زندگی آن ها سکون و راحت قلبی وجود ندارد . در زندگی زناشوئی این نیز لازم است که طرفین حقوق همدیگر را مراعات نمایند ، وگر نه بر اثر بروز اختلافات ، سکون واطمینان خاطر از خانواده ها برچیده خواهد شد و تنفر وانزجار جای آن را خواهد گرفت که سر انجام طلاق و جدائی را به دنبال دارد ، و تنها حجاب اسلامی است که احساسات و عواطف زوجین را به خودشان منحصر می سازد و دوستی والفت ، صفا وصمیمیت را به ارمغان می آورد.

         یکی دیگر از انعامات خداوندی این است که  این حقوق تنها حیثیت شرعی و قانونی بودن را ندارد ، بلکه خداوند آن ها  طبعی و وجدانی قرار داده است ، چنانکه بین مادر وپدر  و فرزند آن چنان محبتی فطری موجود است که مادر  وپدر ، فرزند  خویش را از جانشان بیشتر محافظت می نمایند و در قلوب اولاد نیز همان محبت والفت به امانت نهاده شده است ، این ارشاد خداوندی که می فرماید : « وَجَعَلَ بینکم مودة ورحمة» به همین مطلب اشاره دارد ، یعنی ، تعلق زوجین با همدیگر فقط  قانونی وشرعی نیست بلکه قلوب  شان نیز با محبت و رحمت با یکدیگر وابسته است.

            ود ومحبت ، یعنی دوستی و حاصل آن محبت والفت است در اینجا خداوند دو کلمه را اختیار فرمود: 1- مودت ، 2- رحمت ، غالبا مودت به جوانی تعلق دارد چون این زمانی است که خواهشات طرفین را بر محبت والفت مجبور خواهند کرد ، و زمان پیری که این شوق و علاقه نابود می گردد ، طبیعتا رحمت و ترحم جای آن را خواهد گرفت .1

/ 20 نظر / 144 بازدید
نمایش نظرات قبلی
خواهر مسلمان

سلام امروز بروز شدم که نمونه سوال درسی پیدا کنم که بطور اتفاقی با وبلاگتون آشنا شدم وبلاگتون رو لینک کردم ممنون میشم شماهم وبلاگم رو لینک کنید

الهام

سلام به وبلاگ بوته سبزم سربزنید

خواهر مسلمان

سلام با یه مطلب جدید بروزم. منتظر حضور و دیدگاه شما هستم.

الیاس

استفاده از همسر عقیل هاشمی!! +عکس در برنامه شبکه کلمه، از همسر عقیل هاشمی به عنوان مهمان برنامه استفاده شد!!! حتما ببینید: http://antivahabism.blogfa.com/post/61

الهه

جالب بود .به وبلاگ منم سر بزنید.Asali7269.blogfa.com[لبخند]

خاله نرگس

خداوندا به زنان ما حيا وعفت عنايت فرمايد. شيعه وسني واقعي انان كه قلبشان براي اسلام ومسلمين مي تپد انان كه ازشنيدن اواره شدن هزاران مسلمان غصه مي خورند انان كه كودكان سوريه را در ميان برف ها ديده اند شاهد گرسنگي ومرگ انان هستند، در حالي كه مي بينيم در اين روزهاي اخر سال دنياي غرب كودكان خود را با كادو هاي بابا نوئل وخوراكي ها كاكائو وخامه هاي خوشمزه پذيرايي مي كندو...... مسلمان واقعي بر حق خود سكوت مي كند وبراي حفظ اسلام ونابودي كفر جهاني با هم صدا مي شود. با هم نماز مي خوانند وبه نداي روحبخش قران گوش فرا مي دهند البته به نظر من اين هدف مانع بحث وگفتگو هاي اعتقادي بين شيعه وسني نخواهد بود اهل سنت دلايل خود را بگويد، شيعه هم دلايل خود را بيان كند، ديگر نتيجه با خودشان، خداوند به هر كسي قوه ي تعقل وتفكر داده است پس ضمن احترام به يكديگر ونسبت كفر ندادن به بكديگر، از نظرات هم بهره ببريم والسلام علي من اتبع الهدي[گل]

یا صاحب الزمان

سلا دوست عزیز وبلاگ باارزشی داری به وبلاگ منم یه سر بزن توی وبلاگ نویسی کمکت میکنه موضوعش عفاف وحجاب کپی موارد باذکر منبع باشه موف باشی

خلیل

سلام احسنت بر شما وبلاگ خوبی داری به ما هم سری بزن واگه قابل دونستی لینک کن با تشکر

mahsa

سلام وبلاگ خوبی داشتید لطفا به وبلاگ من هم سر بزنید و نظر بذارید gohar-nab61.blogfa.com